اگر آرتروز دارید، این غذاها را نخورید

  • توسط
  • سه شنبه , ۹ آبان ۱۳۹۶
  • 0

برترین ها – ترجمه از هدی بانکی: تخمین زده شده که حدود ۷۰ میلیون آمریکایی دچار آرتروز هستند و این بیماری، دلیل اصلی ناتوانی در بزرگسالان است. پیشگیری و درمان و تسکین علائم آرتروز می‌تواند کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را که از این بیماری رنج می‌برند بالا ببرد. البته عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر احتمال آرتروز و شدت علائم آن اثر بگذارد، اما رژیم غذایی عاملی است که می‌تواند در درمان و احتمالا پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشد. تحقیقات زیادی توصیه کرده‌اند که تغییرات در رژیم غذایی می‌توانند به مدیریت آرتروز کمک کنند. ایجاد تغییرات غذایی ممکن است این بیماری را کاملا درمان نکند اما می‌تواند نشانه‌های التهابی در بدن بیمار را کاهش داده و آنها را تسکین دهد.
افزایش مصرف منابع طبیعی آنتی اکسیدان‌ها و امگا ۳ می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. برخی از شواهد نشان داده که کاهش مصرف گوشت هم می‌تواند برای آرتروز مفید باشد. قند و شکر هم غذایی التهاب‌ زاست، بنابراین محدود کردن مصرف شیرینی‌ها، نوشابه‌های قندی و اسنک‌های فرآوری شده هم توصیه می‌شود.  اگر آرتروز دارید، این غذاها را نخورید
نوشابه‌های قندی، شیرینی و کربوهیدارت‌های تصفیه شده
مصرف زیاد قند و شکر که برای آمریکایی‌ها رایج است می‌تواند التهاب را در بدن افزایش بدهد.
آرتروز می‌تواند یک بیماری التهابی باشد، بنابراین توصیه می‌شود تغییراتی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید که ضد التهابی باشد. یادتان باشد که شکر ممکن است در سایر غذاهای بسته بندی شده پنهان باشد و شما حتی شک هم نکنید، مثلا: سوپ‌های کنسروی، غذاهای منجمد، نان و …
لبنیات و گوشت زیاد
کمیته‌ی پزشکان برای پزشکی مسئولانه (PCRM) توصیه می‌کند لبنیات و گوشت قرمز می‌توانند محرک‌های اصلی غذایی برای آرتروز باشند. پژوهش‌ها نشان داده بیماران مبتلا به آرتروزی که پیرو رژیم گیاهخواری هستند، علائم بیماری‌شان تسکین یافته است. یکی از دلایلش هم این است که گوشت و لبنیات، منبع اسید آراشیدونیک (AA) هستند. اسید آراشیدونیک، پیشتاز عوامل التهابی در بدن است.
مطالعاتی نشان داده که کاهش مصرف گوشت و لبنیات می‌تواند برای بیماران آرتروزی مفید باشد. اگر دچار آرتروز هستید و تردید دارید گوشت قرمز و لبنیات را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید یا نه، بهتر است ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.
منابعی که امگا ۳ کمی دارند
اسید چرب امگا ۳، در رژیم غذایی یک ضرورت است. امگا ۳، عملکردهای مهمی در بدن دارد که یکی از آنها کاهش التهاب است.
بنابراین توصیه می‌شود تغذیه‌ای سرشار از امگا ۳ داشته باشید. شما باید از مصرف غذاهای پُر چرب که منبع امگا ۳ نیستند اجتناب کنید که شامل غذاهای سرخ کردنی، اسنک‌های بسته بندی شده، کره و … می‌شود.
سبزیجات گروه سیب زمینیان
سبزیجاتی که در خانواده‌ی سیب زمینیان یا بادنجانیان قرار می‌گیرند می‌تواند شامل فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان بود. توصیه می‌شود از طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید زیرا منابع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشماری هستند. اما برخی از افرادی که آرتروز دارند ممکن است به این دسته از سبزیجات حساسیت داشته باشند.
ترکیبی به نام سولانین در سبزیجات تیره‌ی سیب زمینیان وجود دارد که گفته می‌شود عامل درد در بعضی از مبتلایان به آرتروز است. برخی از افراد ممکن است به سبزیجات گروه سیب زمینیان حساسیت داشته باشند اما این سبزیجات به هر حال منابع مهمی از آنتی اکسیدان‌ها هستند. مثلا گوجه فرنگی غذایی است که با التهاب می‌جنگد. بنابراین اگر در مورد ارتباط درد آرتروزتان با این سبزیجات تردید دارید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
اگر آرتروز دارید چه بخورید
علاوه بر اینکه باید نسبت به چیزهایی که نباید بخورید آگاه باشید، غذاهای زیادی وجود دارند که باید بیشتر از آنها مصرف کنید. به طور کلی، در پیش گرفتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا گیاهخواری که سرشار از میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، غلات کامل و منابع امگا ۳ است می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. در نهایت بهتر است در مورد بهترین چیزهایی که می‌توانید بخورید با پزشک یا متخصص تغذیه‌تان مشورت کنید.
ماهی
ماهی، منبع امگا ۳ است که به داشتن خواص ضد التهابی در بدن شهرت دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ نشان داد امگا ۳ می‌تواند برای التهاب حاد و مزمن ناشی از آرتروز، تاثیرات درمانگر داشته باشد. ماهی‌هایی که منابع خوبی از امگا ۳ هستند شامل؛ سالمون، شاه ماهی، تن و ساردین می‌شود. میزان توصیه شده برای مصرف ماهی، دو بار در روز است. این مقدار مصرف ماهی به شما این اطمینان را می‌دهد که امگا ۳ کافی برای سلامت عمومی خود را دریافت می‌کنید، اما مصرف مقادیر بیشتر امگا ۳ برای بیماران آرتروز توصیه می‌شود. سایر منابع امگا ۳  شامل مغزها و روغن زیتون می‌شود.
میوه‌ها و سبزی‌ها
داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها یک راه خوب برای کمک به کاهش التهاب در بدن است زیرا میوه‌ها و سبزی‌ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان هستند. گنجاندن هر نوع میوه و سبزی در رژیم غذایی‌تان می‌تواند مفید باشد اما توصیه می‌شود از سبزیجات برگدار تیره، انواع بری‌ها و پرتقال برای کاهش التهاب بیشتر مصرف کنید.
زردچوبه
علاوه بر میوه‌ها و سبزی‌ها، گیاهانی هم هستند که منابع با کیفیتی از آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. کورکومین که ترکیب اصلی موجود در زردچوبه است، یک ضد التهاب قوی بوده و برای تسکین علائم آرتروز بسیار مفید است. مطالعات زیادی نشان داده که کورکومین می‌تواند در پیشگیری و درمان التهاب مزمن بیماری‌هایی چون آرتروز نقش داشته باشد.
روغن زیتون
ماده‌ی شیمیایی در روغن زیتون وجود دارد که می‌تواند تولید عوامل التهاب برانگیز در بدن را متوقف کند. امگا ۳ نیزعنصری دیگر در روغن زیتون است که برای تسکین علائم آرتروز مفید است. توصیه می‌شود از روغن زیتون بکر استفاده کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *