کمربندهای لاغری تاثیری در کاهش چربی شکمی ندارند

  • توسط
  • دوشنبه , ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
  • 0

دکتر مصطفی نوروزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر خلاف تصور مردم، کمربند‌های لاغری که در ۲ نوع ‌حرارتی و لرزشی وجود دارند هیچ یک مجوز FDA (اداره غذا و دارو آمریکا) را ‌ندارند و با لرزش و حرارت این کمربندها فقط آب میان بافتی کاهش می‌یابد‌.
وی اضافه کرد: اگر چربی‌ها حرکت کنند و وارد جریان خون شوند ممکن است باعث ایجاد خطر سکته قلبی و مغزی از طریق مسدود کردن عروق شوند‌.
نوروزی ادامه داد: از امواج مغناطیسی بر بدن به عنوان روش لاغری نمی توان استفاده کرد‌ زیرا برای ضربان قلب و مغز ممکن است مضر باشد و ایجاد تهوع‌، سردرد ‌و سرگیجه می کند و ‌استفاده از آنها نمی‌تواند دائمی باشد بنابراین آنها بی‌اثرند و همچنین گوشواره‌های مغناطیسی از جنس ژرمانیوم تهیه شده و تاثیری در کاهش چربی ندارد.
وی در ادامه بیماری‌هایی چون دیابت،هیپرلیپیدی،کاهش طول عمر، سرطان، تنگی‌تنفس، سنگ صفرا و مشکلات باروری و زایمان را از جمله عوارض چاقی عنوان کرد و افزود: چاقی شکمی نیز مشکلاتی مانند دیابت و افزایش قند خون و عدم تعادل قند خون، افزایش چربی‌های خون و افزایش فشار خون، کاهش ‌طول عمر و امید بر زندگی و همچنین کاهش تناسب و زیبایی اندام را برای افراد به همراه دارد.
این پزشک متخصص تغذیه در ادامه همچنین با اشاره به چاقی شکمی گفت: اندازه دور شکم در خانم‌ها کمتر از ۸۰ سانتیمتر طبیعی و با رنگ سبز و بین ۸۸ ـ ۸۰ هشدار و زرد رنگ می‌باشد و اگر به اعدادی ‌بالاتر از ۸۸ باشند، ‌خطرناک و قرمز رنگ است‌.
نوروزی خاطرنشان کرد: در مردان این اعداد متفاوت است به طوری که تا ۹۴ سانتی متر طبیعی و سبز رنگ و بین ۱۰۲ـ۹۴ ‌هشدار و زرد رنگ و بالاتر از ۱۰۲ خطر ناک و قرمز رنگ می‌باشد‌.
این پزشک متخصص درباره رژیم های اینترنتی و بازاریابی کالاهای تجارتی نیز گفت: یکی از علائم تشخیص درستی و نادرستی رژیم‌های چاقی و لاغری که در شبکه‌های مجازی و اینترنت وجود دارد حاشیه‌های تبلیغاتی جهت مصرف محصولات تجاری مختلف است و نکته مشهود در آنها این است که نگارنده مطلب و رژیم باید مشخصات و تخصص و رشته‌ خود را ثبت کند و مشخص شود که از کدام ارگان علمی و یا از انجمن‌های علمی صادر شده است که معمولا وجود ندارد.
وی اضافه کرد: هیچ یک از متخصصان تغذیه اقدام به ارائه‌ رژیم غذایی اینترنتی نمی‌کنند بنابراین با دقت در رژیم‌های اینترنتی متوجه خواهیم شد که رژیم‌ها تنها به هدف تبلیغات و بازار‌یابی کالا صورت گرفته است و باید به متخصص مربوطه مراجعه کرد‌.
نوروزی، نسبت به مصرف بی رویه نوشابه های رژیمی نیز هشدار داد و گفت: نوشابه رژیمی که حاوی فتیل الانین‌، ساخارین‌، اسپارتام‌، اسه سولفام کا (‌قند‌های مصنوعی‌) می‌باشند، هم چاق‌کننده هستند علاوه بر آن برای زنان حامله توصیه نمی شوند و چون حس می کنند چاق کننده نیست باعث افزایش ولع به خوردن می شوند.
وی با بیان اینکه واژه رژیمی به معنای کم کالری نیست و نمی‌توان نا‌محدود آنها را مصرف کرد‌،گفت: تبلیغات در گذشته درباره آب درمانی زیاد بوده و حتی مصرف تا روزی ۶ لیتر هم توصیه می شده است که این موضوع علمی نیست‌ زیرا چنین رژیمی موجب رقیق شدن شیره گوارشی‌، ادم (ورم ) و سوء تغذیه افراد می‌شود‌.
نوروزی با اشاره به اینکه مصرف آب کرفس‌، شوید‌، جعفری تاثیری در لاغری ندارد،ادامه داد: ترشی‌، سرکه‌، آب لیمو‌، لواشک‌، آلوچه‌، آبغوره موجب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن بدن می‌شوند و با توجه به اینکه آب‌غوره حاوی ‌نمک است سبب افزایش فشار خون در افراد هم می شود.
وی با تاکید بر حذف نکردن صبحانه در رژیم غذایی ادامه داد:حذف وعده‌های غذایی نه تنها‌ سبب لاغری نمی‌شود بلکه چاقی اندام‌ها را نیز به دنبال دارد چون بدن دائم حرص و ولع دارد تا جبران گرسنگی را کند و حذف نان و برنج نیز به طور کامل اشتباه است زیرا سلول‌های عصبی نیاز به کربوهیدرات دارند و ۶۰% انرژی باید از این مواد تامین شود‌.
نوروزی با بیان اینکه ارائه ی رژیم غذایی یکسان برای تمام مراجعان چاق و لاغر ناشی از عدم توانایی رژیم نویسی است،گفت: تجویز یک رژیم کپی شده و یکسان برای چاقی و لاغری به همه افراد، خلاف محسوب می شود چرا که هر شخص، اندازه جثه،قد،وزن و اندازه دور شکم و از نظر هورمونی، فیزیولوژیک، وضعیت اقتصادی وعادات غذایی متفاوت دارد بنابراین تجویز رژیم غذایی یکسان برای همه اقدامی غیر علمی و با سلامت فرد مغایرت دارد.
این پزشک متخصص افزود: رژیم های غیر علمی، به دلیل عدم آشنایی آنان با علم و رشته تغذیه و رژیم های غذایی، تجویز داروهای شیمیایی دارای عوارض جانبی فراوان در دراز مدت از جمله کورتون و دگزامتازون وسیپروهپتادین برای افراد لاغر و یا تجویز انواع دمنوش،کرفس، چای سبز، زیره، لیمو برای افراد چاق می کنند در حالیکه کارشناسان و متخصصان تغذیه نیازی به تجویز هیچیک از آنها نداشته و رژیم غذایی علمی مبتنی بر کتب مرجع دانشگاهی تنظیم می شود.
وی در ادامه با اشاره به مشخصات رژیم غذائی علمی و استاندارد گفت: اینگونه رژیم ها باید تمام مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن را در بر بگیرد و براساس سن ، جنس، میزان فعالیت بدنی، شرایط فیزیولوژیک و عادات غذایی فرد برنامه ریزی شود.
نوروزی افزود:همچنین نباید فرد در طول روز نباید دچار احساس گرسنگی و ضعف شود.
رئیس انجمن تغذیه استان قزوین افزود:ر ژیم غذایی استاندارد باید دارای مواد غذایی در دسترس بوده و تمام وعده های غذایی صبحانه، میان وعده صبح، ناهار، عصرانه، شام و قبل از خواب را داشته باشد.
۷۳۸۸*۳۰۱۳
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *